Mijn bedrijf en internet: wat moet ik er mee?

By 23 oktober 2017Blog, Nieuws

Een van mijn medewerksters heeft een nieuwe keuken gekocht. Via een webshop. Mijn eerste reactie was dat ik dat zelf nooit zou doen. Ik ben van de generatie die boeken en dat soort producten best via internet durft te kopen, zeker via grote clubs als Bol.com, maar een keuken?

Ik stopte even met bladeren in de laatste Questies van Facet en stelde haar gelijk een aantal vragen. “Ja maar hoe heb je dan de kleur uitgezocht, dat kun je toch nooit goed zien op een beeldscherm? Of nog belangrijker, de kwaliteit van die keuken, hoe weet je dat die kasten goed zijn? En alle technische details dan, plaatst die webshop de keuken?”

Ze moest een beetje lachen om mijn vragen. “Wat je moet weten,” zei ze “ is dat ze ook een winkelruimte hebben waar je inderdaad de kleuren en kwaliteit kunt bekijken. Eigenlijk hebben ze alle onderdelen van het kopen van een keuken en de zaken eromheen uit elkaar gehaald. Je kunt alleen kasten kopen of alleen apparatuur of een werkblad of een complete keuken. Jij als klant bepaalt wat je wel en niet via hen koopt. Monteren doen ze trouwens niet, ze kunnen wel mensen aanbevelen maar wij hadden daar zelf al een mannetje voor. Hebben we gewoon zelf samen met hem gedaan. Het allerfijnste trouwens is dat er in die winkel met vaste, scherpe prijzen gewerkt wordt en er ook gewoon adviesgesprekken in de winkel mogelijk zijn. Ik kan het iedereen aanraden, de keuken is prachtig geworden. Kijk maar eens” en ze laat de Facebook-pagina van die webshop zien.

En inderdaad, het is een knappe keuken geworden. Nog een tijdje blader ik op hun Facebookpagina en zie alleen maar positieve reacties van klanten. Nou, één ding doen ze in die webshop heel goed, denk ik, ze hebben heel tevreden klanten die enthousiast zijn en dat ook nog eens aan anderen vertellen en op Facebook zetten. Hoe zou ik dat voor mijn bedrijf ook voor elkaar kunnen krijgen? Positieve klanten hebben we gelukkig heel veel en regelmatig komen er nieuwe klanten via onze huidige klanten. Maar als een keukenboer – laten we wel wezen, deze branche staat niet heel goed bekend – zoiets voor elkaar kan krijgen dan moeten wij daar toch ook veel meer mee kunnen doen?

Ik krabbel even een reminder op de voorkant van de Questies om hier over na te denken en ga verder met lezen. Jim van der Waal, IT-projectmanager bij Bol.com lees ik op pagina 14. Dit is geen toeval, eerst dat keukenverhaal en nu een artikel over Bol.com. Een interessant verhaal over hoe Bol.com is ontstaan en hoe gebruikgemaakt wordt van Agile, een methode uit de IT om klussen in stukken op te breken en ook tussentijds delen op te leveren. En wat de voordelen daarvan zijn voor Bol.com. Absoluut ook bruikbaar buiten de IT, het is een manier van denken.

Jim van der Waal vertelt in het artikel bijvoorbeeld over welke gegevens ze bijhouden om het klantgedrag op hun website te bestuderen en hoe daar actie op wordt ondernomen. Superinteressant! Zou met onze website ook iets dergelijks mogelijk zijn? Natuurlijk realiseer ik me wel dat wij geen Bol.com zijn maar toch. Die keukenwinkel kan veel met hun website en Facebookpagina, Bol.com kan ondanks dat ze zo groot zijn toch heel snel op klantgedrag inspelen. Dat moet toch voor ons ook mogelijk zijn?!

Hé, Jim is spreker op de Facet Academy op 6 november vanaf 17 uur! Een maximale groep van 20 mensen. Mooi, dan kan ik veel vragen stellen en kunnen we echt met elkaar discussiëren. Daar moet ik bij zijn. Gelijk maar even aanmelden via https://www.facet-accountants.nl/evenementen/ Ik hoop dat er nog plaats is.

Leave a Reply